benz Options

Set your layout

Now using the default layout.

Test Vertical Rhythm?

Your Feedback is Welcome!

Email
Subject
Message
Hoeveel wielen heeft een motor??
Open/Close
You are here: Home Verzamelingen Welke type Stars Star models 1900 - Yamaha XV1900A Midnight Star

Inlog Members

Open/Close

1900 - Yamaha XV1900A Midnight Star

Friday, 09 March 2012 19:50
Rate this item
(1 Vote)

Ze zijn er weer, terug van weggeweest: choppers, die anno de 21e eeuw als cruisers door het leven moeten gaan. En daarbij zwaarder zijn dan ooit, maar dat wisten ze bij oervader Harley Davidson al lang; "There's no substitute for cubic inches". Yamaha legde zijn oor goed te luister en kwam met de XV1900 Midnight Star. Overpeinzingen Was er vorige eeuw - dankzij de herintredende midlifers - begin jaren "80 sprake van een ware chopper-hype, een decennium later leek het segment steeds meer in de verdomhoek te raken. 

 

 

 De opkomst van de supersport en strakke naked maakte dat er nog amper werd geinvesteerd in dit segment. Tot begin deze eeuw Triumph de Rocket III lanceerde, een vette cruiser die een compleet nieuw licht wierp op het chopper-segment. Hoge sturen, onderuit gezakte voorvorken en frames van elastiek waren uit, goede rijwielgedeeltes met strakke sturen en koppelsterke motoren werden the way to go. Met Harley"s lijfspreuk (There"s no substitute for cubic inches) in het achterhoofd ontstond een nieuwe generatie choppers, de power-cruisers: bigger, better, more...

Nadat Kawasaki en Suzuki al in een eerder stadium hun vette cruisers hadden gepresenteerd was het natuurlijk wachten op een antwoord van het merk met de gekruisde stemvorken. Daar waar op de Amerikaanse markt onder de merknaam Star een complete modellenlijn aan de man moet worden gebracht, worden voor de Europese markt slechts enkele modellen van die Star-modellenlijn onder de Yamaha-naam op de markt gezet. Met als topmodel de Midnight Star, Yamaha"s antwoord op de Cruiser muscle-bike. Een motor die, als we op zijn naam afgaan, zal schitteren als een ster in

de nacht. Nu willen we dat laatste vooral voor kennis aannemen, want om nou "s nachts met deze motor op pad te gaan... Daarbij is ondergetekende van alles, behalve een nachtmens. Dus is het tijd om aan den lijve te ervaren hoeveel plezier er dan wel met de XV1900 overdag is te beleven.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: mijn eerste kennismaking met de fiets ging niet bepaald over rozen. Nu gaat het mij te ver om daar de motor direct de schuld van te geven, maar je kunt je natuurlijk afvragen in hoeverre je nog objectief cq. positief kunt zijn over een fiets die je net een flinke rugpijn heeft bezorgd. Want dat was wat mij tijdens onze eerste kennismaking was overkomen. Tijd om zaken te gaan relativeren en de motor aan een nadere studie te onderwerpen.

In Japan snapt men het maar al te goed: techniek komt in basis allemaal neer op simpele wiskunde. Je kijkt of iets mogelijk is om te bouwen met de materialen die je voor handen hebt of die je kan maken en gaat dan ontwerpen wat je hebben wilt. Maar allereerst begin je met doelstellingen. Wat willen we, of - nog belangrijker - wat willen de klanten. Yamaha besloot zich vier doelen te stellen om te verwezenlijken in de Midnight Star.

 

1 Een nieuwe generatie V-twin met groote capaciteit, een goede vermogensafgifte en gevoel dat de verwachtingen van de klanten zou overtreffen.

2 Simpelweg de mooiste buitenkant, zodat de klanten aan één blik genoeg hadden om te zeggen " Dat wordt mijn motor!"

3 Om het sterkste koppel in de lage- en middelregionen te hebben en afgifte van de beste kracht in de 90 tot 120 km p/u zone.

4 Om verder te gaan dan de huidige emissie-eisen. Deze doelstellingen wist Yamaha te verwezenlijken door volledige vernieuwingen door te voeren en nieuwe uitvindingen

te verwerken. Het uitgangspunt was heel simpel: bigger, better, more en dan te beginnen bij de cilinderinhoud. Met 1854cc, een boring x slag van 100 x 118 mm en een compressie van 9:5:1 is de Midnight Star Yamaha"s vetste cruiser die op dit moment in ons kikkerlandje leverbaar is. Waarbij Yamaha op geheel eigen wijze invulling heeft gegeven aan die big-bore-bike. Eigenlijk is het een beetje een vrouwenmotor; Yamaha spreekt namelijk van feelgood pulses, hetgeen

zoveel betekend als dat trillingen worden geëlimineerd door twee aparte balansassen. Een aan de linkerzijde en een aan de rechterzijde. Deze balansassen halen enkel de irritante trillingen weg, de zogenaamde machtige klappen van het blok en de feelgoods blijven behouden.

Een sterke motor in zowel het lage- als ook middengebied - die uiteraard ook voelbaar sterk is - was een van de belangrijkste punten bij de ontwikkeling van de XV1900. Het ontwerp van de cilinder en de cilinderkop heeft hier een belangrijk rol in gespeeld, met twee ontstekers per cilinder wordt een gelijke en altijd aanwezige ontsteking volbracht. Terwijl de secuur ontworpen cilinderkamer ervoor moet zorgen dat het gasmengsel goed wordt aan- en afgevoerd. Alles wordt afgemaakt met korte kolenpotten met maar liefst 100mm doorsnede.  Qua design werden alle registers opengetrokken om de fiets vooral de juiste cruiser-look te geven: veel chroom en een zwaar geaccentueerd motorblok. De koelribben die nog eens echt nodig zijn en een airbox aan de achterkant zodat de

box niet aan de zijkant geplaatst hoeft te worden. Zo zijn de V-cilinders aan de rechterkant meer zichtbaar dan op andere cruisers van dit type. Als laatste het wiskundige weer terug, bij elke 3,14 omwenteling van de krukas gaat het achterwiel 1 maal rond. Met recht wiskundig doorgedacht dus...

Cruise control...

Een eerste aanblik leert ons snel dat Yamaha"s tweede doelstelling ruimschoots is gehaald bij deze Midnight Star. Naar mijn persoonlijke smaak misschien iets te veel chroom, maar voor een echte liefhebber zullen dit soort motoren waarschijnlijk nooit genoeg chroom bevatten. De motor staat er - zoals het een Yamaha betaamt - gewoon strak bij: alles is netjes weggewerkt, nergens zie je een scheve naad of losse draad. Even op de knieën dan maar om de aandrijfriem

te bekijken of het subliem afgewerkte zichtbare gedeelte van de achterbrug, alles schreeuwt om details. De motor is zo perfect afgewerkt dat het bijna pijn doet aan de ogen. Hoe langer je kijkt hoe meer details opvallen die bijna met geen pen te beschrijven zijn.

Sleutelgat

Toch was er één ding waar ik mijn grijze hersencellen de hele testperiode over bleef pijnigen en geen antwoord op kon vinden: het sleutelgat links op het windscherm. Totdat we de fiets terugbrachten en Yamaha"s technische man antwoord wist te geven op deze prangende vraag. Door de koffersleutel hierin te steken floepte er een klepje omhoog en was binnen no time het windscherm verwijderd. Kijk, dat is nog eens handig, zeker als je dat vantevoren weet. (De volgende keer toch maar eens beter opletten bij de technische briefing op voorhand of de gebruiksaanwijzing goed lezen, Robert-

Jan.)

 

Dat de Midnight Star slechts één van vele - in Amerika leverbare - cruisers uit de stal van Yamaha is blijkt alleen al uit de gemonteerde kofferset. Daar waar in Europa alleen de Midnight Star wordt gevoerd, werden voor de Amerikaanse markt - onder de naam Star - diverse modellen uit hetzelfde thema gemaakt. In Europa moeten wij genoegen nemen met "slechts" een model, maar daarvoor zijn dan wel weer een waslijst aan accessiores beschikbaar. Om de motor dan toch weer die persoonlijke tint te kunnen geven. Zo was de door ons gereden Midnight Star voorzien van een windscherm en

fraai vormgegeven (en klassiek aandoende) kofferset. Dat het hier een accessiore betreft was ook aan de slotsleutel af te lezen: deze is afwijkend van de contactsleutel. Welliswaar voorzien van een fraai Midnight Star logo, maar toch niet altijd even handig. Murphy"s law maakte ook ditmaal dat negen van de tien keer de verkeerde sleutel in het verkeerde gat werd gestoken. Even aftapen ter markering is dan wel zo slim. Opmerkelijk was trouwens dat de koffers zonder problemen konden worden geopend met de contactsleutel. Andersom ging trouwens niet, maar dat even terzijde.

 

Zoals het een echte cruiser betaamt is ook deze Midnight Star voorzien van vette treeplanken met hak/teen schakeling. Met recht een lust voor het oog en erg mooi afgewerkt, maar volkomen onbruikbaar... de hakbediening zit te hoog en te dicht naar voren. Liever hadden we "m achter de treeplank gezien op ongeveer dezelfde hoogte, nu kiezen we er maar voor om hem niet te gebruiken. Tijd om het kolossale stuur vast te pakken en langzaam de regeringsstad te verlaten,waar de motor voor mij was klaar gezet. Als laatste tip wordt ik nog geattendeerd op de draaicirkel, maar die

waarschuwing blijkt al snel niet op z"n plaats. Ondanks zijn volluminueze afmetingen laat de fiets zich kinderlijk eenvoudig door het stadse verkeer sturen. Enkel het brede stuur maakt dat tussen het verkeer door manouvreren niet echt gemakkelijk gaat.  Dat de Midnight Star een heuse blikvanger is, is iets waar we al heel snel achter komen. Nog voor we met verkeer van de avondspits de stad uit zijn hebben we al de nodige complimenten gekregen. Van een simpel "thumbs up" tot open raampjes "wahhh, vette fiets man..." Het ergste was echter een vrachtwagen later die week die, nadat ik hem net heb ingehaald, volop de luchthoorn bediend. Ik krijg bijna letterlijk een hartverzakking en zie in m"n ooghoek de chauffeur met een vette duim omhoog. Erg leuk zo"n complimenteuze fiets, maar er zijn grenzen...

 

Verder kijken

 

Ondanks de meer dan lovende blikken van - voornamelijk - automobilisten was mijn eerste kennismaking met deze Midnight Star - zoals gezegd - verre van vlekkeloos. Een rit van anderhalf uur over voornamelijk snelwegen bleek teveel van het goede, maar eerlijk is eerlijk: wie gaat er nu met een motor over de snelweg rijden. Zeker als het een vette cruiser als de Midnight Star betreft waar je juist het liefst mee over de boulevard van Zandvoort of Scheveningen wilt flaneren. Maar goed, je zal maar net als ik in Eindhoven wonen en de motor in Schiphol-rijk op moeten halen. Geen lange - en saaie (snelweg) afstanden maar korte (tour)ritten zijn dan ook het credo van deze heerlijke cruiser en die zullen de komende dagen dan ook voornamelijk op het programma staan.

Een van de dingen die direct opvallen zodra je met de Midnight Star op pad gaat, is dat qua rij-eigenschappen je amper in de gaten hebt met een "zware" cruiser op pad te zijn. Met speels gemak laat de motor zich in de bocht leggen, als je niet beter zou weten zou je eerder denken met een "lichte" duizend op pad te zijn. En dat alleen al is een compliment aan de heren engineers bij Yamaha, dat men deze power-cruiser zo"n licht stuurkarakter heeft meegegeven.

Daarbij maakt het brede stuur dat je uitermate relaxed kunt rijden. Met je snuffert in de wind (wel even het scherm weghalen en een gewone jet-helm opzetten) en het voelt alsof je de legendarische route 66 aan het rijden bent. Door het lage zwaartepunt en de fijne balhoofdshoek is er een prettige symmetrie ontstaan die maakt dat je zonder al te veel moeite de motor om kan gooien. Belangrijk bij die stuureigenschappen is de grondspeling.  

De treeplanken zijn wat aan de brede kant en raken het asfalt op een gemiddelde bocht al snel, maar kunnen daarentegen een eind inklappen waardoor de uiteindelijke grondspeling best wel oke is. In combinatie met het vermogen wat de vette V-Twin eruit weet te persen is het best lekker jakkeren met de XV1900.

Ook de vering is goed, de oneffenheden van de weg worden subliem weggewerkt. Geen plotselinge slagen in je hand bij onregelmatigheden. Zelfs op de Belgische wegen konden we relaxed rijden en drempels konden met een lekkere snelheid genomen worden. Moest er geremd worden dan namen de voorrem en achterrem de taak goed waar. Ze hadden samen een lekkere feedback en zorgden voor een goede stilstand van de 300 + kilo"s. De voorrem alleen gebruiken is echter niet aan te raden, hij heeft dan nogal snel de neiging tot blokkeren bij ferme remacties.

Aangezien cruisers veel vaker staan voor "plezier voor twee" zal er bij het ontwerp van de fiets veel meer rekening gehouden worden met die eventuele duo-passagier. Toch hadden we hier een klein puntje van kritiek. Niet qua comfort of rij-eigenschappen, want de Midnight Star liet zich wat dat aangaat alles welgevallen. Maar wel als duo-passagier zelf.

De zitpositie maakt dat de uitlaten duidelijk oelbaar zijn (ook door de motorlaarzen heen). Daarnaast worden bij hoge toerentallen de trillingen redelijk oncomfortabel, maar gelukkig zijn hoge toerentallen niet aan dit soort motoren besteed. Hierover klagen zou hetzelfde zijn als klagen over zware polsen op een R1 bij tempo 30 in een woonwijk. Totaal irrelevant dus...  Over het klokkenspel van de XV1900 waren de meningen binnen onze redactie nogal verdeeld. Van "mega-vet" tot "mega-domper". Zoveel mensen, zoveel smaken en dat is maar goed natuurlijk. Persoonlijk vond ik de klokjes een redelijke afknapper: te modern voor een klassiek ogende fiets. Zeg maar: te "bling bling". Anderen vonden daarentegen de klokjes juist een perfecte mix tussen klassieke tellers in moderne vormgeving. Bij avondlicht was het oordeel van het display daarentegen unaniem: de blauw/witte teller/licht combinatie maakt het display tot een prachtig geheel en een genot om naar te kijken. De kleine toerenteller net onder de snelheidsmeter was in het begin wel wennen. In tegenstelling tot "gewone" toerentellers begint deze namelijk op "10 uur" en niet de meer gebruikelijke "6 uur", wat maakt dat het - in het begin - niet gemakkelijk was af te lezen.

Ook de benzinemeter is erm... even wennen. Binnen no-time staat de meter op nul, maar dan duurt het nog etterlijke (tientallen) kilometers voordat het benzinelampje gaat branden. De actieradius is 250 kilometer, tot op de kilometer, dit weet ik door die ene kilometer die ik geduwd heb... Mede door het klokje en een misrekening van mezelf stond ik een paar kilometer voor de benzinepomp stil. En ik moet zeggen: ik was heel blij met het lage zwaartepunt en de heuvelaf situatie. Ach ja soms zit het mee soms zit het tegen...

Conclusie

Met de lancering van de XV1900 Midnight Star heeft Yamaha zich ook (eindelijk) op het pad van de zware cruisers begeven. Een pad dat de laatste jaren alleen maar in populariteit lijkt toe te nemen. Ga rijden met de XV1900 en je zult begrijpen waarom juist dit soort fietsen zo populair aan het worden zijn.

Merk/Model  Yamaha XV1900A Merk/Model  Yamaha XV1900A
Motor Type 4 takt V-twin
Koelsysteem Luchtgekoeld
Cilinderinhoud 1854 cc
Boring x slag 100 x 118 mm
Compressieverhouding 9,5:1
Klepaandrijving OHV
Ontsteking Digitaal 2 per cilinder
Starter Elektrisch
Benzinetoevoer Injectie twin
Smering Dry sump
Vermogen (opgave) 90 Pk (66,4 kW) @ 4,750 tpm
Koppel (opgave) 155,1 Nm @ 2,500 tpm
   
Transmissie  
Aantal versnellingen Constant mesh, 5-speed
Primaire reductie Tandwielen
Finale reductie Band
Koppeling Nat, meervoudige platen
   

Chassis
Frame

Aluminium double cradle

Wielbasis 1715 mm

Balhoofdhoek 31,3°

Naloop 152 mm

Vering voor Telescopische vork

Vering achter Swingarm (link suspension)

Veerweg voor 130 mm

Veerweg achter 110 mm

Voorrem Dubbele 298 mm schijf

Achterrem Enkele 320 mm schijf

Voorband 130/70R18M/C 63H

Achterband 190/60R17M/C 78H

 

 

Afmetingen

 

Lengte 2580 mm

Breedte 1100 mm

Hoogte 1125 mm

Zadelhoogte 735 mm

Drooggewicht 320 kg

Tankinhoud 16 liter

Reserve 2,8 liter

Read 39766 times Last modified on Wednesday, 14 March 2012 20:21
More in this category: 1700 - Warrior xv-1700 »